تحولات لبنان و فلسطین

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد می‌گوید: مجموع بدهی احصا نشده خودروها به الیت عددی قابل توجه و حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

طلب الیت از مردم ۵۰۰ میلیارد ریال است

به گزارش قدس خراسان، خرید و فروش خودرو فارغ از نوسان قیمت بازار و دل‌نگرانی بابت سالم بودن، چپی نبودن، سالم بودن شاسی و درست کار کردن کولر و بخاری و برف‌پاک‌کن‌ها، یک دغدغه دیگر هم دارد و آن  بدهی به الیت است؛ موضوعی که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

پیام‌های مردمی مختلفی به دستمان می‌رسد که حکایت از بدهی پلاک خودرو به شرکت الیت در خصوص پارکینگ‌های حاشیه‌ای دارد. افرادی پس از خرید خودرو، پلاکی از راهنمایی و رانندگی تحویل گرفته‌اند که دارای بدهی است.

موضوع را از مدیر عامل شرکت الیت پیگیری می‌کنیم، احمد آذرکیش در پاسخ به این پرسش که چرا بدهی الیت هنگام انتقال پلاک، صفر نمی‌شود، می‌گوید: با توجه به مصوبه اصلاح تبصره ۵ قانون راهنمایی و رانندگی در سال ۹۹ توسط هیئت وزیران، پلاک‌های فک شده در صورت مراجعه نکردن مالک آن در موعد مقرر یک ساله، با حفظ سوابق به متقاضی جدید تحویل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به همین علت مکاتبات پی‌درپی در خصوص پرداخت دیون معوق همسو با عوارض آزادراهی صورت گرفته که هنگام نوبت‌دهی تعویض پلاک، بدهی توقف‌های پارکینگ نیز دریافت و برای مالکان جدید مشکل بدهی معوق مرتفع شود؛ اما تاکنون این موضوع اجرایی نشده و بدهی از مالک پیشین روی پلاک منتقل می‌شود.

مدیر عامل شرکت الیت تصریح می‌کند: به منظور جلوگیری از متضرر شدن شهروندان به واسطه این قانون، آمادگی داریم ضمن همکاری در پاسخ‌گویی و استعلام غیرحضوری، هنگام انجام مراحل اداری تعویض پلاک و همچنین با ارائه تاریخچه معتبر پلاک، مبالغ کسر شده در دفتر امور مشترکین مجموعه شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی بررسی و اصلاح صورت بگیرد. شماره تماس امور مشترکین برای استعلام بدهی پلاک تحویلی ۳۱۲۹۸۴۸۴ است.

بدهی الیت جزو دیون دولتی محسوب نمی‌شود

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان ضمن توضیحی مختصر می‌گوید: بدهی الیت جزو دیون دولتی محسوب نمی‌شود.

سرهنگ علی‌اکبر غلامی بیان می‌کند: فقط دارایی، عوارض شهرداری و آزادراهی و خلافی جزو دیونی است که موقع انتقال پلاک صفر می‌شود.

وی یادآور می‌شود: ما طبق دستورالعمل‌ها و قوانین کار می‌کنیم. چیزی که به ما ابلاغ و سامانه هم در این خصوص فعال شده، همان مواردی است که ذکر شد؛ یعنی دارایی، عوارض شهرداری و آزادراهی و خلافی. کسی که می‌خواهد تعویض پلاک کند، باید خودش از شرکت الیت استعلام بگیرد.

بدهی الیت هنگام تعویض پلاک باید صفر شود؛ اما نمی‌شود

وقتی موضوع را با رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد مطرح می‌کنم، این طور پاسخ می‌دهد: نکته کاملاً درستی است و اتفاقاً یکی از موضوعاتی که از زمان حضورم در کمیسیون مطرح است، همین بوده که همان‌گونه که عوارض آزادراهی یا خلافی خودرو هنگام تعویض پلاک پرداخت و صفر می‌شود، بدهی الیت هم باید صفر شود.

مجید نژادحسین تصریح می‌کند: مجموع بدهی احصا نشده خودروها به الیت عددی قابل توجه و حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

وی از تهیه طرحی برای دریافت این بدهی و صفر کردن پلاک خودرو هنگام نقل و انتقال با هماهنگی پلیس راهور خبر می‌دهد و می‌گوید: دوشنبه ۲۴ مهر در جلسه صحن علنی یکی از دستورکارها الیت است و پیشنهادی که کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک مطرح کرده این است که شهرداری اقدام‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا موقع تعویض پلاک، بدهی الیت در پلاک صفر شود. شهرداری هر کاری لازم است باید برای توافق میان دستگاه‌های مسئول در این زمینه انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد یادآور می‌شود: الیت یک بدهی مربوط به شهرداری است و با توجه به قانون درآمدهای پایدار این توافق باید انجام شود.

۶ سال پیش تصویب شد، نقطه سرخط؟

صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن دریافت هزینه بابت پارکینگ‌های حاشیه‌ای در معابر سطح شهر و منصفانه یا غیرمنصفانه بودن این هزینه برای شهروندان که همواره مورد بحث بوده است، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، صفر شدن این دین هنگام نقل و انتقال پلاک است تا پس از معامله مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود؛ آن هم در شرایطی که این عدد برای برخی پلاک‌ها چند میلیون تومان است. 

البته لازم به ذکر است پیش از این نیز دریافت بهای خدمات توقفگاه‌های حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای شرکت الیت در خیابان‌های مشهد از مالکان خودرو هنگام تعویض پلاک، در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶ در شورای شهر مشهد مصوب شد. حالا پرسش اینجاست چرا پس از گذشت ۶ سال دوباره نقطه سرخط؟

خبرنگار: معصـومـه مـؤمـنیـان  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.